코로나19 - 유독 대한민국에서만 왜 사재기 광풍이 불지 않는 것일까? Why is there no panic buying in Korea?
전 세계를 공포에 휩싸이게 만든 코로나 사태에도 유독 대한민국에서는 왜 '사재기' 현상이 일어나지 않는 것일까? 가까운 일본만 해도 주변 상점마다 마치 메뚜기 떼가 쓸고 지나간 것 처럼 거의 초토화되지 않았는가 말이다.
이에 대해 정부 다국어 포털사이트인 코리아넷은 "고도로 발달된 배달 시스템(=배송 서비스 : Highly developed delivery system)"을 꼽았다.
대한민국은 "배달의 민족"이다. 국어사전에서 설명하는 배달의 민족이란 "상고 시대부터 내려온 우리 민족을 단국, 배달나라의 겨레라는 뜻으로 통틀어 이르는 말"이며, "배달은 '밝은 산'이라는 뜻의 상고 시대의 고유어에서 남겨진 말로, 한자의 음을 빌려 '倍達'로 적기도 하고 한자의 훈을 빌려 '白岳' 혹은 '白山'으로 적기도 했다"고...
그런데 가끔 우스갯소리로 그 배달이 아닌, 음식이나 각종 소비재를 소비자의 안방까지 배송해 준다는 의미로 우리나라를 '배달의 민족'으로 지칭하기도 한다. 그 만큼 대한민국의 배달(배송) 시스템이 너무나도 광범위하게 퍼져 있다는 반증이리라.
어쨌든 코로나19가 전 세계를 패닉으로 몰아가고 있는 지금, 유독 대한민국에서 만큼은 어떤 물품이든 사재기 광풍으로 이어지지 않고 있다. 마스크 한 장을 일만 원이 넘는 돈으로도 사지 못한다는 유럽 선진국 국민들로서는 이해할 수도 없고, 어쩌면 맥빠지는 것일지도 모를 일이다.
그러니 전 세계인이 궁금해 미치겠다는 그 이유를 이 즈음에서는 알려줘야 하지 않을까? 이에 코리아넷은 아래의 영문 기사를 통해 전 세계를 향한 설명에 나섰다.
Why is there no panic buying in Korea?
As the reality of the novel coronavirus disease (COVID-19) has taken hold worldwide, foreign media are frequently reporting on the panic buying occurring in global regions such as the U.S. and Europe.
2020. 04. 10. supermarket
▲ People in many countries are buying in bulk due to the novel coronavirus disease (COVID-19). A calmer everyday life, however, is seen in Korea. The photo on the left is of a market in March with its aisles empty in the U.S. capital of Washington, while on the right, a wholesale mart on April 5 in Seoul's Gangnam-gu District remains stocked.
In Korea, however, customers hardly see empty aisles at supermarkets. Many experts say the main reason panic buying is practically nonexistent in Korea is the country's highly developed delivery system. Nationwide online shopping transactions have shown steady growth, with the figure in February this year reaching KRW 11.96 trillion, up 24.5% from the same month last year.
The rise of delivery volume has also affected brick-and-mortar stores. The main discount chains in Korea all offer nationwide delivery service, and food can be delivered as fast as half a day.
This is why buying something is as easy as making a single phone call or inputting a thing or two on a smartphone or a computer, putting far less pressure on people to buy in bulk in advance.
The accessibility and diversity of distribution companies also make consumers feel secure about the supply of goods. Lee Eun-hee, a professor of consumer studies at Inha University, said, "There are neighborhood groceries, large discount chains, convenience stores and so many other distribution channels within the vicinity of consumers' homes. Also, many of the stores are available around the clock, and thus consumers have strong faith in the supply system."
"This faith is the reason panic buying hasn't taken hold in Korea."
In addition to Korea's measures to stem the spread of COVID-19, other countries are also lauding the Korean distribution system and civic consciousness that have prevented panic buying in bulk.